goingsmallandhealthy.blogg.se

Jag är en brutta på 31 år med en jäkla massa övervikt (ca 60 kg). Jag håller just nu på att lära mej det här med kost och hälsa för att bli smalare, snyggare men framförallt hälsosammare. Jag kommer skriva om mitt liv, min vardag, mitt förflutna, men mest om hur jag gör för att gå ner i vikt, hur jag äter och tränar, lägga ut recept osv. Att blogga kan säkert vara en hjälp på traven, kanske hitta fler att hjälpa och som kan hjälpa mej? Så, välkomna. Nu kör vi!

Mitt nya jag

Publicerad 2013-10-01 20:11:06 i Allmänt

Ännu kan jag inte säga att jag är en ny människa. Men jag jobbar på det...i perioder. Som alltid har jag väldigt lätt att falla tillbaka och trilla dit igen. Socker socker socker. Jag har så mkt måsten i mitt liv, som jag tyvärr gör till mer avancerat än vad det är. Jag stressar hela tiden, fast jag egentligen inte behöver. Jag stressar för framtiden, jobb/plugg? Vad ska jag göra? Barnen stressar mej. Hemmet stressar mej. Städ, tvätt, laga mat (som jag tycker är ap-tråkigt plus noll fantasi). Jag tror att ju mer jag stressar destomer äter jag. Och det största problemet är att jag sover bort dagarna. Jag går och lämnar barnen till dagis/skola .Sen går jag hem och sover till 14 då jag snart ska hämta dom. Jag MÅSTE sluta sova. Men det är nåt jag måste "offra" och det är där skon klämmer. Att jag sover gör ju att jag äter för lite. Vilket såklart gör mej hungrig på kvällen och det triggar sötsuget.
Det jag måste göra är... sluta sova bort dagarna, skriva listor (matlista, attgöra-lista och föra kost o motions-dagbok) Och jag vet ju detta, så varför gör jag det då inte bara?
 
Träningen har i alla fall börjat smyga sej in i mitt liv. Jag har fått träning på recept och har köpt ett gymkort. Har skött det ganska ok, men det kan bli bättre.
Bästa träningsformen är helt klart vattengympa. Så skönt! Och jag är stolt att jag tillslut vågade klä mej i badkläder och hoppa ner i bassängen. Vill folk glo och tycka får de göra det. Jag är ju ändå där för att förändra mitt liv.
Så, vattengympa på måndagar. Jag har även testat ett pass som heter smartstart. Där tränar man styrka, kondition, koordination och avslappning. Mkr bra pass som jag bara gått på en gång, men ska gå varje tisdag helst.
Och sen styrketräna med maskinerna torsdagar eller fredagar. Då har jag min träning 3 ggr i veckan som är mitt mål. Promenader däremellan. Har 30 min dagligen som mål. När detta flyter på är det ju kanon. Men, maten är ju det viktigaste. Äta nyttigt och regelbundet.
Jag tror inte på några dieter som LCHF, 5:2 och allt vad det heter. Jag tror man kan äta av allt, men med måtta och sunt förnuft.
 
I helgen hade vi vår efterlängtade bootcamp-träff, som min hälsocoach Lotta höll i. Vi sågs i fredags i Kista där vi käkade middag och gick i affärer (och shoppade skor hehe).
På lördagen höll hennes PT Tobias föredrag om kost och träning. Mkt intressant och lärorikt. Efter det fick vi träna bokwa. Min tunga kropp orkade inte vara med så länge, jag blev yr och vaderna gjorde fruktansvärt ont. Men det jag var med var jätte roligt. Hade sån träningsvärk sen så ja knappt kunde gå haha.
 
På kvällen for jag hem på födelsedagsfest hos en kompis. Kändes lite fel att dra iväg o dricka massa alkohol o stoppa i sej massa kalorier efter förmiddagen... Men jag hade super kul. Och jag skippade kladdkakan så det är ju alltid nåt ;)
 
Jag ska fortsätta kämpa på. Jag ska INTE trilla dit helt igen... Jag får inte svika mej själv så!
 
Tack alla som hejjar och tror på mej :)

Kommentarer

Postat av: Eva-Lotta

Publicerad 2013-10-01 20:24:42

Va kul Anna att få följa dig i din Blogg. Kämpa på nu :-) Kram

Postat av: Stina

Publicerad 2013-10-02 08:51:42

ALLA får återfall förr eller senare, glöm inte det! Men det krävs styrka att kämpa på även efter sina återfall och det visar ju du att du har :) Heja heja!

Postat av: Lotta

Publicerad 2013-10-02 11:13:39

Är STOLT över dig och jag är STOLT över att få vara din Hälsocoach!

Du är en fantastisk kvinna och du kommer nå ditt mål! <3 och du vet att jag är med dig hela vägen!

Postat av: Jennysen

Publicerad 2013-10-02 17:50:43

Du är så modig och har kommit långt genom att dels ta de första stegen, men även genom att skriva det här.
Du kommer klara detta! :)

Postat av: Jennysen

Publicerad 2013-10-16 07:07:02

Jag har utsett dig till en av Internets bästa inspirationskällor, gå gärna in och läs varför och haka gärna på utmaningen: http://jennysen.spotlife.se/2013/10/15/internets-basta-inspirationskallor/

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela